De Javaanse Bruiloft - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu De Javaanse Bruiloft - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

De Javaanse Bruiloft

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

10 Juni 2008 | Indonesië, Bandung

Op 11 mei was er een Javaanse bruiloft, en aangezien ik toch in de buurt was (bij Cece thuis), werd ik uitgenodigd voor dit festijn.

In Indonesie is een bruiloft geen verbintenis tussen 2 mensen, maar meer een verbintenis tussen 2 families. Hierdoor worden er verschrikkelijk veel mensen uitgenodigd. 1000 man is doodnormaal. Want je zou maar iemand vergeten, dat zou een doodzonde zijn!

Het begint 's ochtends vroeg, waarbij de bruid en bruidegom hun beloftes opdragen. Dit duurt circa een uur. En daarna is het tijd voor de receptie, die 1 tot 3 dagen kan duren, afhankelijk van hoeveel mensen je hebt uitgenodigd.

Dit geheel wordt begeleid door de traditionele Ceremoniemeester. Deze draagt een kris, en voor een Javaanse bruiloft wordt deze achter op het lichaam gedragen. Ondertussen is er een podium waar gezongen en gedanst wordt. En uiteraard wordt er uitgebreid gegeten.

Helaas miste ik het eerste deel, aangezien ik daarvoor voor zevenen m'n bed uit moest. Leuk om mee te maken, maar ik was toch nog wat gesloopt van de werkweek.

Bij aankomst heb ik het bruidspaar en hun ouders gefeliciteerd. Alhoewel er volgens Indonesisch etiket niet geposeerd wordt voor foto's, werd er een uitzondering voor mij gemaakt.
Op de foto's kun je de prachtige kleding zien die ze dragen. Als je goed oplet, zie je dat de kleding op de verschillende foto's anders is, aangezien het bruidspaar zich een aantal malen verkleed tijdens de ceremonie.

Even later begon het feest. Ik heb normaal gesproken om 11 uur 's ochtends niet zo heel veel zin om te dansen, maar voor deze keer maakte ik graag een uitzondering. (Na het 7de verzoek dan wel.)
Daarna vroegen ze me meerdere malen om te zingen. Maar aangezien het in het belang van het publiek en mij, en dan vooral in het belang van het publiek, beter is dat ik dat niet doe, heb ik mijn beurt maar overgeslagen...

Het was leuk om een keer meegemaakt te hebben. Ik ben benieuwd hoe de bruiloft van mijn zusje zal zijn als ik terug kom in Nederland!


  • 10 Juni 2008 - 13:44

    Anke Brandsma:

    Wat leuk! Het lijkt me wel een kostbare en uitputtende dag, vooral voor het bruidspaar. Bij Isolde en Mark zal het zeker anders gaan, maar niet minder feestelijk. Wat aardig van Cece om jou uit te nodigen.

  • 10 Juni 2008 - 14:49

    Ramses:

    He Jochgem, ziet er goed uit. Wat ben jij trouwens enorm lang vergeleken bij die familie. Ik neem aan dat je niet met iemand daar danste?

  • 10 Juni 2008 - 16:37

    Ina:

    Ha,ha ik weet zeker dat de bruiloft van je zusje er anders uit zal zien. Gniffel, gniffel.

    groet Ina

  • 10 Juni 2008 - 21:01

    Je Verloofde Zusie.:

    Hey Jochgem, wat omschrijf je deze ervaring weer mooi!!
    Kan je voor onze bruiloft ook niet zo'n mooi verslag schrijven??
    Mark en ik zijn al aardig druk voor het grote feest. En vooral Jannie met het maken van de jurk!
    Bij ons feest willen we ook meer vieren dat we zoveel liefde mogen ervaren van elkaar maar vooral ook van de mensen om ons heen.
    Ik kijk er enorm naar uit dat ik je weer op Hollandse bodem kan zien en helemaal hoe trots je kan kijken op 10-09-'08!

    Liefs Isolde

  • 11 Juni 2008 - 09:53

    Antje:

    Mooi zeg! je bent weleen blonde reus daar he? heb je zelf ook wat van die mooie kleding mogen passen?;p
    Groeten

    Antje

  • 11 Juni 2008 - 21:39

    Henriette:

    Hoi Jochem!
    leuk he zo'n bruiloft! ik heb diverse in Nederland meegemaakt, ook op de indonesische ambassade, en drie keer een Sumatraanse bruiloft, drie dagen lang. heel leuk,
    wat zijn die mensen klein he? lekker gegeten? veel plezier nog,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Mijn eerste reis

Afstuderen in Rome.

Recente Reisverslagen:

16 November 2008

Afstuderen in Rome

18 Juni 2008

De Reisplanning

12 Juni 2008

Op stap met Ony

10 Juni 2008

De Javaanse Bruiloft

03 Juni 2008

Jakarta
Jochgem

Afstuderen in Rome.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 30105

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 13 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: