Het is weer GPS-tijd! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu Het is weer GPS-tijd! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

Het is weer GPS-tijd!

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

30 Maart 2008 | Indonesië, Bandung

Afgelopen donderdag was het weer GPS-tijd! En nee, daarbij bedoel ik niet de gemiddelde tijd van de klokken aan boord van de GPS-satellieten die geen schrikkelseconden kennen. Wat ik daar uiteraard wel mee bedoel, is dat het weer eens tijd was om GPS-metingen te verrichten.

Het was die dag de bedoeling om de afwijkingen van GPS-ontvanger van goedkope Chinese makelaardij te vergelijken met de afwijkingen van een Amerikaanse Ashtech GPS-ontvanger. Het was al bekend dat de Chinese GPS-ontvangers nogal veel cycle-slips hadden, wat negatieve gevolgen heeft voor de precisie van de positie-bepaling. Aan de andere kant kan er behoorlijk in kosten worden gesneden (een factor 10), als de Chinese GPS-ontvangers minder maar toch voldoende kwaliteit kunnen leveren in precisie om nauwkeurig genoeg deformaties te kunnen meten. En waar kun je dit beter meten dan in de theeplantages in het noorden van Bandung? Eeeh.... juist, mooi excuus dus om de theeplantages in het noorden te verkennen! Ik zie hier bijna meer van Bandung en omstreken op de werkvloer doordeweeks dan in het weekend.

Dus... op weg naar de theeplantages. Dit was werkelijk allemachtig prachtig, een weelde voor het oog, maar dat zien jullie ook wel op de foto's. Na de installatie van de drie GPS-ontvangers hadden we ruim een uur de tijd en vertrok ik samen met Teguh en Heri, twee collega's, naar de dichtsbijzijnde berg om deze te beklimmen. Daar konden we van het schitterdende uitzicht genieten.
Toen we terug wilden, schrokken we van de steilheid van de berg. Tja, daar sta je dan op je slippers. Maar uiteindelijk zijn we alledrie heelhuids naar beneden gekomen, al leek het soms meer op achterstevoren kruipen dan klimmen. Aangekomen konden we beneden genieten van, uiteraard, een kopje thee, die, uiteraard, erg lekker was.
Op de terugweg naar het ITB was het zonsondergang, wat weer hele mooie plaatjes opleverde. We kregen onderweg nog mengkudu van een man tijdens een andere, korte GPS-meting. Deze vrucht schijnt goed te zijn voor je potentie. Uiteraard konden we daar hard om lachen, want een van onze collega's kreeg veel meer van deze verwerkte vrucht dan de rest. Op naar zijn derde kind!

• 30 Maart 2008 - 11:59

Ramses:

Leuk man om dat allemaal te zien. Zo kom je nog eens ergens, dan elke dag het opstartscherm op het Geolab te bekijken!

• 04 April 2008 - 07:21

Marcel En Marjolein:

He Jochgem,

ziet er goed uit joh.... we zijn blij dat je het naar je zin hebT. Heel veel plezier en geniet er maar lekker van.

groetjes ons

• 09 April 2008 - 22:12

Henriette Lovric:

Hoi Jochgem! kreeg vanaag de link naar je "waarbenjij "site! leuk is dat he? ik heb het ook 9 weken bijgehouden in de USA.
    Mooie foto's, krijg een goed beeld zo.Kan me voorstellen dat je je een reus voelt tussen allerlei glimlachende kleine Javaantjes! Lekker eten zeg! pisang goreng met hagelslag en bitterballen bij het ontbijt! haha. Selamat makan! ik ga me op de hoogte houden, veel succes daar!
    groetjes, Henriette