Op stap met Ony - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu Op stap met Ony - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

Op stap met Ony

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

12 Juni 2008 | Indonesië, Bandung

Op zaterdag 31 mei had ik een afspraak met Ony, om nog even het een en ander te bespreken over mijn resultaten. Ik werd meteen uitgenodigd om het weekend samen met hem, zijn vrouw en zijn kindje te vieren.

We zijn toen diezelfde middag vertrokken richting Gunung Papandayan. Sinds Ony vulkanoloog is, en dus veel andere vulkanologen kent, konden we overnachten in het observatorium van Gunung Papandayan.
Ondertussen leerde ik het zoontje van Ony kennen. Hij heet Sani en het is het eerste kindje hier dat niet voor mij wegloopt of begint te brullen. Ik heb dus maar meteen vriendschap met hem gesloten, voordat ook hij zich kon bedenken.

De volgende morgen zijn we naar Gunung Papandayan gegaan. Met een geoloog als gids, uiteraard ook bekend bij Ony, heb ik toen de Gunung Papandayan beklommen.
In tegenstelling tot Tengkabun Perahu, is deze vulkaan een stuk actiever (level 2), dus leuker. We zijn naar een van de actieve kraters geweest.
Ondertussen observeerden we allerlei verschijnselen van de activiteit van deze vulkaan. Zo roken en zagen we zwavel, was het water in een beekje ongeveer 80 graden warm en was er een plek waar modder kookte.
Uiteindelijk kwamen we aan bij een van de bronnen. Ik vroeg nog of het niet gevaarlijk was om zo dicht bij zo'n bron waar gas en zwavel uitkomt. Maar volgens de geoloog was het niet zo erg gevaarlijk.
Wel was het zo dat alleen een geoloog/vulkanoloog (en ik dan) de krater mocht bezoeken. Eeeeh... 1 + 1 = 2? Nou ja, het was zeker het risico waard.

Daarna zijn we naar Kampung Naga gegaan, een traditioneel Sundanees dorp. Dit zag er mooi uit, al was het ondertussen vooral een dorpje voor de toeristen.
Dit dorpje heeft geen electriciteit. Maar TV's hebben ze wel. Deze werken op batterijen... Ja, erg traditioneel. Maar toch leuk om een keer gezien te hebben.

Al met al een leuk weekend, met dank aan Ony!

De vulkanoloog van de vulkaan Batur op bali heeft al een berichtje gekregen van hem dat ik naar hem toe kom en overnacht in het observatorium. Top, deze contacten hier!

  • 12 Juni 2008 - 14:19

    Ramses:

    Wat een geluk dat je daar zo mag komen met die geoloog. Dat kan je wel weer afstrepen op je lijstje. En zie ik het nou goed? Rook je?

  • 13 Juni 2008 - 14:44

    Henriette:

    mooi hoor!
    doet me erg denken aan Yellowstone park en Mount st helens. Vulkanisme is zo interessant!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Mijn eerste reis

Afstuderen in Rome.

Recente Reisverslagen:

16 November 2008

Afstuderen in Rome

18 Juni 2008

De Reisplanning

12 Juni 2008

Op stap met Ony

10 Juni 2008

De Javaanse Bruiloft

03 Juni 2008

Jakarta
Jochgem

Afstuderen in Rome.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 30114

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 13 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: