In de Moskee - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu In de Moskee - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

In de Moskee

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

09 April 2008 | Indonesië, Bandung

Er wordt veel in Nederland gesproken over de Islam, maar eigenlijk weten we er maar weinig van af. En daarom was het hoog tijd om kennis van zaken te nemen. Op zondag 30 maart nam ik een kijkje in een moskee.

Bij aankomst bij Alun-Alun valt de moskee al direct op. Twee enorme minaretten en de moskee zelf zijn van indrukwekkende grootte. Om nu niet direct de bevolking aanstoot te geven aan die Nederlander die niet goed de regels in de moskee heeft begrepen, huurde ik een gids in.
Deze vertelde me dat lang niet alle moslims terroristen zijn, en dat diegenen die terreur uitoefenen eigenlijk geen moslims zijn en tegen hun eigen geloof ingaan. Dat beaamde ik, dat wist ik ook wel. Wat een overdreven geouwehoer! Je hoeft toch geen Einstein te heten om dat te weten?
Ik wist toen echter nog niet dat een bepaalde film van een bepaalde Nederlandse politicus uit was gebracht.

(Sindsdien is de sfeer eigenlijk niet veranderd hier in Bandung. Mensen lachen nog altijd vriendelijk naar me. Het is gelukkig hier geen Aceh, maar voor de zekerheid heb ik maar wel ondertussen de Duitse nationaliteit aangenomen. Saya dari Jerman!)

De rondleiding liep verder uitstekend. Ik had veel goud en marmer verwacht, net zoals in de Katholieke kerken, maar dat was er niet. Weinig kans hier op een beeldenstorm dus. Wat ze wel in de moskee hebben is mooie kaligrafie. Bijna niemand kan hier Arabisch, dus niemand leest het, maar eerlijk toegeven: mooi is het wel!
Verder werd er tijdens de tour informatie gegeven aan de moskeegangers m.b.v. een powerpoint-presentatie. Dat ze zo modern hier zijn had ik me niet kunnen voorstellen.

Daarna gingen we met de lift naar de top van de Masjid Raya, oftewel de Grote Minaret, waar het uitzicht best te doen is. Bandung mag dan wel het Parijs van Java worden genoemd, maar veel eer heeft Bandung niet meer aan deze naam. Armoede maakt de gebouwen er niet mooier op. Wat wel mooi was om te zien was het Stulpje van de Gouverneur. Wat een kast van een huis. Hoezo zijn de verschillen in rijkdom hier erg groot?

  • 09 April 2008 - 14:36

    Ramses:

    Ook leuk om eens gezien te hebben toch? Hoe gaat het met de studie?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Mijn eerste reis

Afstuderen in Rome.

Recente Reisverslagen:

16 November 2008

Afstuderen in Rome

18 Juni 2008

De Reisplanning

12 Juni 2008

Op stap met Ony

10 Juni 2008

De Javaanse Bruiloft

03 Juni 2008

Jakarta
Jochgem

Afstuderen in Rome.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 30120

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 13 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: