Een Gast-College gegeven! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu Een Gast-College gegeven! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

Een Gast-College gegeven!

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

07 Mei 2008 | Indonesië, Bandung

Op vrijdag 18 april, om 8 uur 's morgens, had ik de eer om een gastcollege te geven over InSAR. En zo gaf ik het eerste uur een introductie in InSAR, voorzover dit mogelijk is in zo'n korte tijd.

Bij de uitleg van het effect van de de baseline, de afstand tussen de 2 verschillende sensors, legde ik uit hoe je deformatie kunt zien, en hoe je topografische (hoogte)informatie kunt zien. Dit legde ik uit aan de hand van een experiment: voor de lange baseline, zouden de studenten een vinger tegen hun neus houden. Vervolgens zouden ze hun linker- of rechteroog om de beurt dichtknijpen, en met het andere oog blijven kijken naar de vinger, Het gevolg is dat je perspectief verandert van je vinger, wat ideaal is om een drie-dimensionaal beeld te creeren, oftewel topografische (hoogte)informatie te zien.
Bij het tweede experiment liet ik weer de studenten hun vinger tegen hun neus houden om het effect van de korte baseline te zien, oftewel hoe je deformaties kunt zien. Maar aangezien met een korte baseline je je ogen moet wenden naar een ver doel, waarbij je perspectief nauwelijks verandert, heeft het natuurlijk geen zin om je vinger tegen je neus te houden!

Dit was wel een uitstekend fotomoment, en het had een mooie foto kunnen zijn, als de sluiter goed open ging. Helaas, voor het eerst, juist op dit tijdstip, stribbelde mijn camera tegen. Toch laat ik jullie de foto's nog zien, al is de kwaliteit iets minder. Het is in ieder geval een leuke herinnering aan mijn eerste college dat ik ooit heb gegeven.

In het tweede uur liet ik zien hoe je met DORIS, een radarinterferometriedataverwerkingsprogramma (hoeveel punten?) uit Delft, de data kunt verwerken. Helaas wilde mijn computer niet inloggen op het ITB-netwerk, dus stonden we maar met z'n vijftienen achter 1 PC. Gelukkig vonden de studenten het erg interessant, sinds ze nu zelf ook aan de slag kunnen!

Al met al was het college een aardig succes. En een goede ervaring voor mij!


  • 07 Mei 2008 - 13:09

    Ramses:

    Nou Jochgem, dat is zeker een leuke ervaring. Kan je niet nog een gastcollege geven aan een andere groep en dan weer je truc uithalen. Dan moet je je camera wel zeker voorbereiden op het plaatje schieten.

  • 07 Mei 2008 - 14:59

    Gwan:

    Hee Jochgem, wat gaaf je eerste college, het ging wel goed zo te lezen. Antje en ik dachten nog van hee, we moeten weer eens afspreken om samen te eten! Maar natuurlijk jij zit daar en Marina in Rome? haha, we willen nog zeker langs komen hoor! Ik ben zelf nu druk bezig met OS en het is wel veel gedoe zeg, met overleggen en je weg zoeken. Erg leerzaam doch vermoeiend :)

    Groeten,
    Gwan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Mijn eerste reis

Afstuderen in Rome.

Recente Reisverslagen:

16 November 2008

Afstuderen in Rome

18 Juni 2008

De Reisplanning

12 Juni 2008

Op stap met Ony

10 Juni 2008

De Javaanse Bruiloft

03 Juni 2008

Jakarta
Jochgem

Afstuderen in Rome.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 30144

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 13 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: