Bogor - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu Bogor - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jochgem Gunneman - WaarBenJij.nu

Bogor

Door: Jochgem

Blijf op de hoogte en volg Jochgem

19 Mei 2008 | Indonesië, Bandung

24 april kwam mijn moeder langs. Behalve dat het fantistisch was om haar weer even te zien, hebben we ook veel ondernomen. Ik denk dat we ongeveer half Java hebben gezien in 2 weekenden tijd. Het weekend van 26 en 27 april zijn we naar Bogor geweest.

In Bogor kwamen we naar een taxirit van 5 uur aan bij ons hotel, hotel Salak. Dit hotel hadden we gekozen naar aanraden van een collega van mij. Maar het was geen goede keuze geweest.
Het hotel was van een resort-type, en daardoor totaal niet Indonesisch, terwijl wij eigenlijk toch graag onder de bevolking leven. En daarom zijn we de volgende dag toch maar naar een derderangs pension gegaan.

De eerste dag zijn we naar de Kebun Raya gegaan, de grootste tuinen van Azie, aangelegd door Nederlanders. Hier groeit eens in de 3 jaar de grootste bloem ter wereld. Helaas groeide die niet toen wij er waren.
Het was fijn om weer eens in de openlucht te zijn, na de stank van de stad (, waar ik nu overigens goed aan gewend ben geraakt). Helaas kan ik niet alle foto's laten zien, aangezien er maar 10 foto's per bericht geplaatst kunnen worden op dit weblog. We hebben in ieder geval vele soorten bomen gezien, vleermuizen met een spanwijdte van een meter, en vele bloemen. Ook konden we in diezelfde tuinen het Oud-Presidentiele paleis, waar president Soekarno en Soeharto hebben geleefd, zien.

De volgende dag maakten we een rondreisje met een gids naar de omstreken van Bogor. We zagen hierbij vele prachtige uitzichten van rijstvelden.
Ook maakten we een bezoekje aan een gongmaker, een van de weinige nog in Indonesie. Het kost een week (!) om 1 gong te maken! Vandaar dat die dingen zoveel kosten.
Verder zijn we nog langs een Wajang-poppenmaker geweest, die maar liefst 135 verschillende poppen kon maken. Het was interessant om te zien hoe ze deze poppen nog altijd met de hand maken.
Op het einde van de dag was het tijd zijn voor een verfrissende douche onder een waterval. We zagen daar, voor het eerst in ons leven, wilde aapjes. Ze zijn een beetje schuw, (zoals wilde beesten horen te zijn,) maar 's nachts, als het rustig is, komen ze tevoorschijn om voedsel te zoeken. Erg leuk om zo eens een keer te zien.

Alles bij elkaar waren dit intensieve en leuke dagen. Het beviel me prima om weer eens toerist te zijn. Om gewoon weer eens een biertje te drinken, zonder je aan te passen aan je collega's. (Ik drink namelijk geen bier alleen. Dat is niet gezellig.) En natuurlijk bij te kletsen met je moeder!

• 23 Mei 2008 - 22:28

Ramses:

Cool man, je ziet wel veel daar en dat samen met je stage is natuurlijk een goude combinatie.

• 26 Mei 2008 - 10:49

Henriette:

"op 24 april kwam mijn moeder langs' haha of ze even op de koffie kwam! was zeker gezellig he? mooie foto's!! hoop er later meer van te zien. succes daar!